søndag den 9. juni 2024

4. Turen til Tofino

Lørdag d. 8. juni 2024.

Arh.... Jeg vågnede allerede klokken 5, ret færdig med at sove - prøvede på at sove lidt længere, men den gik ikke. Så måtte ligge helt stille, for ville jo ikke vække resten af vognen ☺️

Klokken 6 kom mobilen frem og skriveriet blev påbegyndt.

Da klokken nærmede sig 7 kom der liv i de 3 andre.

Vi var alle hurtigt ude af fjererne og gik i bad - denne gang var det et dejligt varmt bad 💪

Så fik vi sat morgenmaden på bordet. Det var en dejlig lun morgen, så vi kunne spise uden for.

Første del af turen var kort:

Vi skulle bare køre 16 km. til Catheral Grove for en lille gåtur i skoven.

Det er et sted med Douglas fyrtræer som er 800 år gamle, og så hænger der sådan noget tyndt mos på grenene. Det ser så fint ud.

Noget fra Star Wars filmene er filmet der, da det ser lidt spooky ud.

Det blev en lille tur på 3,5 km.

Videre mod Tofino, 138 km., med en afstikker i Walmart - køleskabet manglede lige det sidste. Hold da nu op nogle veje, Tivoli kan ikke gøre det efter.

Videre til Casno Crashed Plane.

Det er et rekognosceringsfly som styrtede ned i skoven under 2. Verdenskrig. Alle ombord overlevede. Flyet har så fået lov at blive liggende - måske fordi det ligger ret afsides og kilet ind mellem træerne.

Vi fandt parkering og snørede støvlerne. Bjørnesprayen blev ladt og klokkerne bimlede 🐻

Det første stykke af stien var helt normal skovsti, men så blev den smal og meget stejl. Der var en masse rødder som man skulle passe på ikke at snuble i og mange steder var der ret mudret. Længere inde skulle vi gå på nogle tykke brædder som var hævet over rødder og mudder.

Vi fik følgeskab af et par fra Nanaimo. De ville gerne holde sig til " bearbell folket" sagde de, da de havde glemt deres i bilen. Så ding ding ding, lød det igennem skoven frem mod flyet.

Lidt over 2 km. inde fik vi endelig øje på det, højt oppe imellem træerne.

Det var ret stejlt at kravle op til flyet og vi skulle hoppe over ret meget mudder.

Men op kom vi, og Kim og Daniel tog den videre op og rundt om flyet, så de kunne komme ind i det.

Vi fik kigget på fly og flydele som ligger omkring flyet, bl.a. motorene.

Snakkede lidt med parret som vi fulgtes med og så skulle vi ellers til at kravle ned igen 😎

Den var godt nok hård for bentøjet, nok mest for Kim og jeg - Sabina og Daniel har gode ben.

Efter knapt 5 km. var vi retur ved bilen. De ben kan mærkes i morgen 🤣

Næste og sidste stop for i dag var campingpladsen, Tsawaak RV Resort.

Ved indtjeningen fik jeg lige af vide at vi skulle være opmærksomme: der er bjørneaktivitet på og omkring pladsen 🐻

Vognen og tilbehør kom hurtigt på plads.

Vi havde igen ikke fået frokost, så sulten havde meldt sig.

Vi havde fået af vide, at der på stien ned til stranden lå et resort med restaurant som vi kunne benytte. Det lød dejligt.

Så bjørnesprayen blev stoppet i lommen og så ned og få noget dejlig mad. Det bekom os vel.

Efter maden gik vi en kort tur ud på stranden, men der var temmelig koldt, så vi gik hurtigt tilbage.

Vi er alle ret trætte, så det bliver tidlig godnat.

Vi har en tidlig booking til bjørnesafari i morgen, hvor vi skal ud og sejle langs kysten og rundt om en masse af de småøer som ligger mellem fastlandet og Vancouver Island.

Vi håber virkelig at få indfriet ønsket, om at se en masse bjørne lede efter mad - på afstand vel at mærke.

Og så krydser vi fingre for at jeg " klarer" sejlturen, da jeg kan blive søsyg i en vandpyt 🙄

Hør mere om det og en masse andet i morgen.